Jávori Ildikó rovata

  • 0

Tavaszi szünet nálunk

Category:Jávori Ildikó rovata

Mától kezdődik a tavaszi szünetünk ( 2019.04.17.) és egészen április 23.keddig. Az első foglalkozást április 24.-én, szerdán tartjuk 14.00.-tól.

Legyen minden olvasónknak kellemes a tavaszi szünet, sok kellemes családi- és baráti élménnyel! Jávori Ildikó, Eleven Team


  • 0

Mi az a löó? …avagy mire figyelj ha gyermeked Veled gyakorol olvasni?

Category:Jávori Ildikó rovata

Mostanság több 1.osztályos kisdiák olvasását teszteltem. Sajnos gyakori problémájuk, hogy a betűket rosszul olvassák ki. Az “s” betű náluk “es” , a “h” betű az “hö”; és még sorolhatnám. Nahát, így lesz aztán a “só” szóból “esó”. Ez így rossz! Feltétlen javítsd ki a gyermeket ha így olvasna, mert bizony hamar tud rögzülni nála és nem fogja megérteni amit olvas.

A másik leggyakoribb hiba az volt, amikor az ujjukkal úgy vezették az olvasásukat, hogy rátették a szóra, amit ép kiolvastak és betűnként húzták jobbra a kicsi ujjukat. De hát így mindig csak 1 betűt látott a szemük, ezzel a szem prifériás látását megakadályozták, pedig bizony a szem képes előre olvasni, és egynél több betűt is “befogni” egyszerre. Az ujjuk a gyermekeknek a szó alatt legyen, vagy akár egy ceruza, vagy toll még jobb a szem vezetésére, de ne feledkezzünk meg a jó, régi sorvezetőről sem, amihez egy egyenes papírdarab is pont megfelelő.

Írjatok vagy kérdezzetek Tőlem: jávoriildiko@eleventeam.hu


  • 0

Új tudással lettünk gazdagabbak. Büszkék vagyunk.

Category:Jávori Ildikó rovata

Jobbágy Kriszta gyógypedagógusunk sikeresen elvégezte a japán módszerű “Aritmika Tanár” képzést a szegedi egyetemen. Miért jó ez a diákjainknak? Fejbenszámolás gyorsan, pontosan és logikusan, hiba nélkül. …mert a matematika mindenhez kell az Életben.

Mire lesz jó a diákjainknak? Fejben számolás gyorsan, pontosan és logikusan. ..mert a matematikai mindenben jelen van és mindenhez kell az Életben.


  • 0

Doga-mumus az elkövetkező 2,5 hétre? Nem!

Category:Jávori Ildikó rovata Tags : 

Bele kell húzni? Igen! ..és nekünk van is erre jó ötletünk.

A lazulós téli szünet után elkezdik megírni gyermekeink a félévi dogákat. Minden tantárgyból. Heti több dogára is számíthatunk január 25.-ig. A félévi bizit febr.1.-jén viszik haza.

Mit segíthetünk Nekik ebben otthon, mi szülők?

Ajánlatunk egy step-by-step program otthonra

  1. Rendszerezés + listázás: a fő tantárgyak témáit írjuk ki egy üres lapra. Most át kell nézni szeptembertől januárig mindent. Vegyetek elő egy üres, nagy lapot és 5 db oszlopot vonalazzatok meg, ezekbe egymás alá írjátok be a nyelvtan, irodalom, matek, környezet-természet, angol témáit. Érdemes a téma mellé a tankönyv-oldalt is megadni. Ezt a listát tegyétek ki a falra!
  2. elemzés színekkel: már most jobb szembesülni azzal, melyik téma ismétlése lesz a legtöbb idő, melyiket lehet rövidebben átnézni. 2 színnel minden tantárgynál jelölje be a gyermeked melyik téma nehéz vagy könnyebb a számára.
  3. időgazdálkodás: javaslom jan. 13.-ig készítsetek napi tervet heti naptárban, melyik téma mikor kerül “terítékre”otthon. Azt gondolom ennél több idő nem lesz az ismétlésre. Döntsetek arról is, hogyan ismétli át azt gyermeked.
  4. ismétlés + lényegtanulás: jan.04.-13. között javaslom ezt megtenni. Az ismétlés legyen változatos: tanulókártyákkal, színes gondolattérképek készítésével, folyamatábrák lerajzolásával, színes jegyezetekkel sokkal jobban memorizál gyermeked agya, mint a sematikus-mechanikus olvas és mondagatja megoldással.
  5. gyakorlás: jan. 24.-ig, érdemes végig kihasználni minden napot. A vasárnap legyen pihenőnap. A gyakorlás kiépíti a rutint és automatikussá teszi a lexikális tudást.
  6. Bónusz javaslatunk: töltsetek le az internetről dogákat és ezek jó lehetőségek a gyakorlásra otthon + érdemes időre (40 perc) megoldani ezeket.

  • 0

Téli szünetünk

Category:Jávori Ildikó rovata

A téli szünetet december 17.-től megkezdtük. A szünet utáni első foglalkozások 2019.jan.07.-től lesznek majd.

 


  • 0

karácsonyi üdvözletünk

Category:információ

Már csak pár nap választ el minket a várva várt igazi estétől, amikor minden gyermek álma beteljesülhet, a családtagok egymással vannak elfoglalva és finom étkek illata terjeng az otthonokban. Ezt az estét sok szülői erőfeszítés és sok igyekezet előzi meg…..de szerintem nagyon megéri. És ha már eljött a Szent este, adjuk át magunkat a csendnek, a harmóniának, az örömnek és a bizakodásnak egy újabb jó évért.

Kívánunk Mindenkinek bejgli illatú, ölelésekben gazdag és pihentető ünnepeket!

Eleven Team csapata


  • 0

Kéttannyelvű első osztály legyen?

Category:információ

Nem mindegyik gyermeknek való a kéttannyelvű iskola. Ha megkésett a beszédfejlődése, vagy nem tiszta a beszéd, netán figyelmi problémák adódnak, és persze ha diszlexia kockázata van, akkor csak később kezdjen el a gyermek idegennyelvet tanulni, ráér, nem kell sürgetni ezt.

Ugyanakkor az a régi megállapítás is megdőlni látszik, hogy előbb magyarul tanuljon meg írni, olvasni és számolni, csak utána tanuljon nyelvet. Ha a gyermek átlagos fejlődésű, akkor érdemes minél korábban megismernie egy másik nyelvet.

Ma az Orchidea Magyar-Angol Iskolában arról beszéltem szülőknek, hogy mi alapján érdemes eldönteni, hogy 6-7 éves gyermekük kéttannyelvű iskolában kezdje el az első osztályt vagy ne. (2018.12.08.)

 


  • 0

Mihez lesz elég a napi 7 perc olvasás?

Category:Jávori Ildikó rovata

Már napi 7 perc rendszeres,  hangos olvasás is  biztosan elég ahhoz , hogy egy 2.osztályos  gyermeknél az olvasás  automatizálódjon, és utána legyen esélye a gyermekednek a szövegértő olvasásra is.

Ha az olvasás sok-sok gyakorlással  automatizálódik, akkor az agyának nem  kell már  a betűformákon gondolkodni, hanem ránéz a betű alakjára és automatikusan felismeri  a betűket. Ez egy feltétel a szövegértés előtt. Ugyanis a szövegértő olvasás csak akkor tud kialakulni, ha a betűfelismerés már automatikus. Csak ez után tud az agy az elolvasott szavak tartalmára is figyelni.  Na, de amíg a betűk alakján “agyal”, addig nincs belső képzelőerő, addig nincs szövegtartalom. Viszont, ha már nem kell az agynak azon gondolkodnia, hogy ép az a  forma melyik betű,  akkor már tud az agy belső képeket gyártani. Ilyenkor az elolvasott szavak szövevénye már egy “belső moziként” megjelenik képekben, tehát az olvasott szöveg megértése létrejön.

Nagyon lényeges, hogy a betűkkel való “találkozás” kötődjön minél kellemesebb és minél változatosabb élményekhez. Az olvasás legyen kényelmes helyen (pl.párnák között, plüss kedvencnek olvasva…) , kényelmes ruhában, kényelmes körülmények között, ( pl. fincsi kakaó, frissen facsart gyümölcslé kortyolgatása is megengedett ilyenkor ….) ne kössétek az “ebet a karóhoz” a napi gyakorlásoknál. Tudjátok, milyen izgalmas az asztal alá bújva olvasni, vagy takaró-sátorban elemlámpával? Engedd meg bátran az ilyeneket is!

 

Más a helyzet azoknál az 1.-2.osztályos lurkóknál,akik diszlexiások. Náluk a napi 7 percnél sokkal több gyakorlás szükséges. Ennek is van jó megoldása, de erről majd máskor írok. Figyeljétek a rovatomat!

Jávori Ildikó


  • 0

A rajtnál kell a gázpedált taposni, Anyukák!

Category:Jávori Ildikó rovata

A rajtról lemaradni? Késve indulni? Olyan hátrányok a versenypályán, amiket szinte lehetetlenség  behozni vagy tutira többlet  üzemanyagodba fog kerülni. 

Ezért most, a TANÉV KEZDETÉN  kell tisztáznunk gyermekünkkel az elkövetkező 10 hónapra   az elvárásainkat, mert novemberben már csak sokkal több időbefektetéssel és – energiával tudunk változtatni gyermekeink túl laza tanulási rutinján, vagy az otthon töltött délutáni  és esti órák lustácska tempóján.

Ezeket érdemes átbeszélnetek : időbeosztás a suli után  + mindennapos önálló tanulás szakaszai+ jutalmak és veszteségek.

2 jól bevált “Super Mom” megoldás a 9 közül:

– “hazaérkező lista”, amiben leírod miket tegyen meg és ki is teszitek a szobájába a falra. Még a csúcsmenedzserek is használnak check-listet.  ( check-list: kézmosás, átöltözés, táska kipakolása, 15 perc relax, tanulás, bepakolás másnapra, pihenés, esti rutin, olvasás. Nem csak Neki lesz öröm, ha nem Te noszogatod majd ezekért.

– egy falinaptár havi bontásban a szobájában, ahová minden nap  be tudja írni az előre bejelentett dogákat, teszteket. “Hurrá faktor”  tud lenni ezek áthúzása, ha már túl van rajta, egyébként pedig emlékeztető és időzítő funkciója lesz.

Ha kíváncsi vagy a másik 7 Super Mom -ra is , írj nekünk ( info@eleventeam.hu) és elküldjük Neked.


  • 0

Pénz spórolás vagy famentés?

Category:Jávori Ildikó rovata

Egyértelműen a fák nyertek. Én az idén sem vettem új kottafüzetet  a kisfiamnak  az ének órákra.  Volt benne még bőven üres lap, eszem ágában sem volt újat venni és ezzel pazarolni a Föld fa készletét. ( szerencsére a Tanítója az énekoktatásban nem a kottaírásra helyezi a hangsúlyt, hanem az éneklés és a zenehallgatás élményére, így maradt bőven benne üres oldal )

Átcímkéztem elől, és belül a lapoknál az üres  részhez is beraktam egy elválasztó címkét és kész. Bevallom ugyanígy tettem másik 3db tavalyi füzetével is. Sőt, azt is bevallom, hogy ez az ének füzete már 2 éve megvan és most “futja” a 3 .sulis évet.

Mi több, így legalább egyben látja a Kisfiam  a saját fejlődését akár fogalmazásból, akár angol nyelvű naplózásban, akár kottaírásban.

Legyetek Ti is   környezettudatosak a füzethasználatban!    Hagyjunk hátra élhető Földet a gyermekeinknek!